Wij zijn:


...

Nicoline Sijpheer, sopraan

Cécile de Moes, sopraan

Nicoline maakte al op jonge leeftijd graag muziek: spelend op dwarsfluit en zingend, begeleid door haar zus op harp. In het Noordhollands Jeugdorkest werd haar interesse voor klassieke muziek verder ontwikkeld. Daarnaast is zij vanaf haar elfde 27 jaar lang lid geweest van het Laurentiuskoor te Oudorp-Alkmaar; een klassiek kerkkoor, opgericht en meer dan 50 jaar geleid door mw. Riet Woldhuis-Tamis (in liefdevolle herinnering). In dit koor heeft zij haar liefde voor zang verder ontwikkeld. Het koor leverde haar veel mooie herinneringen en ervaring als soliste op. Ook zong ze een aantal jaren in het Noordhollands Opera, Operette en Musical koor en daarnaast in het a capella kwartet Camerata Musica. Haar eerste zanglessen volgde ze bij José Jonkers. In 1994 deed ze op het conservatorium in Utrecht de basisopleiding zang bij Eugenie Ditewig. In 2012 werd ze lid van het vocaal ensemble Bamestra’s Collectief, o.l.v. Maria Rondèl bij wie zij ook zanglessen ging volgen. Nog steeds zingt zij in het ensemble, inmiddels genaamd Bamestra Nova en o.l.v. Jean-Luc Vriend. Daarnaast neemt zij deel aan het project-ensemble Dieci Cantanti, o.l.v. Jan van Zelm. Sinds 2021 volgt Nicoline zangles bij Ingrid Stijsiger te Alkmaar. Eind 2021 kwam de vraag of ze bij het dubbelkwartet Fonte di Musica wilde komen zingen, met daarin voor haar al veel bekende gezichten :-)


...

Maria Snijders, sopraan

Maria Snijders, sopraan

In het ouderlijk huis van Maria hoorde je altijd muziek. Via de radio en de platenspeler leerde zij houden van opera en van diverse oratoria.

Het eerste koor waar zij dan ook bij zong was een groot gezelschap: het Beverwijks katholiek gemengd koor onder leiding van Hans Timmer. 

De diverse zangdocenten, Marlie Durge, Bas van Sonsbeek, Karin ten Cate en Jan van Zelm hebben haar laten kennismaken met allerlei muziekstijlen. Van de middeleeuwse tot - de eeuwen volgend - de moderne en populaire componisten.

Na het grote koor, zong zij bij diverse kamerkoren en ensemble's.

Maria vindt uitdaging en plezier onderling bij zingen heel belangrijk. Bij Fonte di Musica heeft zij dat gevonden!   


...

Margreth Koning, alt

Margreth Koning, alt

Margreth heeft aan het conservatorium schoolmuziek gestudeerd en is werkzaam geweest als muziektherapeut en vakleerkracht muziek. Ze is dirigent van een zanggroep en een kinderkoor.

Margreth zingt regelmatig op afscheidsbijeenkomsten, waarbij ze zichzelf begeleidt op gitaar, daarnaast zingt ze op verzoek. Zingen doet ze met hart en ziel, in tijden van verdriet en vreugde.

Ze heeft in verschillende kamerkoren gezongen o.a. Souterliedekens en het Waterlands Kamerkoor en deelgenomen aan projecten waaronder Dido and Aeneas van muziekschool Gerard Boedijn. Bij toneelgroep Sanderijn zong ze liederen uit de Middeleeuwen. In de musical Jesus Christ Superstar zong ze de rol van Maria Magdalena. Ze heeft als muzikaal leider meegewerkt aan verschillende projecten zoals de Feeks en een Midzomernachtdroom van William Shakespeare en A Christmas Carol van Charles Dickens.

Margreth is verbonden aan het Matthaüs koor Edam en zingt in het Opmeers Vocaal Ensemble. Zanglessen volgt ze bij Mieke van der Sluys. De liefde voor het zingen begon in haar jeugd en is altijd gebleven.

De liefde voor oude muziek heeft haar bij Fonte di Musica gebracht.    


...

Catharina Vreugdenhil, alt

Catharina komt uit een muzikaal gezin en naast het bespelen van de sopraan- en altblokfluit zong ze vanaf haar 7e tot haar 18e in achtereenvolgens de kindercantorij, jeugdcantorij en jongerencantorij in Emmeloord onder leiding van Co Jongsma-Hoekstra.

Na haar verhuizing naar Noord-Holland zette ze daar haar hobby voort, o.a. bij het kamerkoor Sine Nomine en het Hollands Vocaal Ensemble, beide in Alkmaar.

Ze houdt van uitdagingen en heeft die gevonden in Fonte di Musica. Dit is plezier hebben en muziek maken tegelijk!


...

Harrie Doodeman, tenor

Harrie Doodeman, tenor

 

Harrie is een uit Zwaag afkomstige tenor met meer dan 30 jaar zangervaring in groepen en koren van diverse samenstellingen.

Momenteel zingt hij in het kerkkoor Voces Cyriaci, en het Gregoriaans  trio Canticum Gregorianum onder leiding van organist en dirigent Mark Heerink in Hoorn, met de Koepelkerk als thuisbasis.

In het verleden heeft hij gezongen in het ensemble Bamestra Nova, onder muzikale leiding van Jan van Zelm en het kwartet Luytceels, onder leiding van Frits Sandkuijl, dat vooral 17e eeuwse luitliederen ten gehore bracht.

In mei 2013 zong hij met het koor UitveRKKoren in de Kerk der Friezen en de Sint Pieter te Rome.

Begin 2015 en begin 2016 was Harrie actief in de operettewereld: als Jean Grenicheux in De Klokken van Corneville en als Marco in De Gondoliers, beide keren als gast bij OM Zaanstad.


...

Frank Doodeman, tenor

Frank Doodeman, tenor

Het zingen begon voor Frank in 1992 bij het Middenkoor, een kerkkoor in Hoorn. Rond 2005 ontstond hieruit een dubbelkwartet met enthousiaste zangers, waaronder Frank, die iets meer wilden. Deze cantorij, onder leiding van Mark Heerink, groeide binnen twee jaar uit tot het koor dat nu Voces Cyriaci heet (de stemmen van Cyriacus). Nog altijd zingt Frank, als tenor bij Voces Cyriaci, gemiddeld eens per maand tijdens de zondagsmis, veelal in de Koepelkerk in Hoorn, de thuisbasis van Voces Cyriaci.  Daarbij zingt hij ook in het trio Canticum Gregorianum, eveneens onder leiding van Mark Heerink, dat bij gelegenheid Gregoriaanse gezangen laat horen in de zondagsviering.

In 2009 trad Frank toe tot het toenmalige Bamestra’s Collectief, onder de artistieke leiding van Maria Rondèl, bij wie hij ook zangles nam. Later ging dit ensemble over in Bamestra Nova, onder de bezielende leiding van Jan van Zelm. Bij Jan van Zelm als zangleraar maakte Frank weer nieuwe stappen in zijn muzikale ontwikkeling.

Frank heeft ook deel uit gemaakt van Luytceels, een vocaal kwartet dat onder begeleiding van luitspeler en oprichter Frits Sandkuijl vooral 17de-eeuwse muziek ten gehore bracht. Momenteel zingt Frank ook nog in het kwartet Quatre Do en in het onlangs opgerichte herenkwartet Pour Joie.


...

Richard den Bak, bas

Richard den Bak, bas

Al vanaf zijn tienerjaren was Richard met klassieke muziek bezig. Naast zingen in koortjes was hij ook met diverse instrumenten in de weer: (sopraan-, alt-, en bas-)blokfluit, cello, orgel en piano. Zijn orgelleraar Wim Sevinga bracht hem de eerste begrippen bij van de muziekleer en muziekgeschiedenis.

Als gevolg van drukke werkzaamheden lag de muziekbeoefening een tijdlang stil, maar in de jaren negentig volgde hij een dirigentencursus en ging hij zingen bij het Toonkunstkoor Alkmaar dat destijds onder leiding stond van zijn pianolerares, Vera Groot. Ook nam hij zanglessen bij José Jonkers. Van 2000 tot 2017 zong hij bij het Alkmaarse kamerkoor Sine Nomine o.l.v. Paul Valk en heeft daarmee deelgenomen aan de meest uiteenlopende projecten (zowel eigentijdse als barokopera’s, van kleine à capellaconcerten tot grote werken als de Mariavespers van Monteverdi, de Vespers van Rachmaninov en de Hohe Messe van Bach) en nam hij regelmatig solopartijen voor zijn rekening.

De laatste jaren trad hij ook solistisch en projectmatig op, zoals in de rol van Collas in ‘Bastien et Bastienne’ van Mozart o.l.v. Teunis van der Zwart, deelname aan Dieci Cantanti o.l.v. Jan van Zelm en Dagny-projecten o.l.v. Wolfgang Lange en Frank de Groot.


...

Philip Waardijk, bas

Philip Waardijk, bas

In 1985 kwam Philip bij toeval in aanraking met zang. Via lokale koren met een pop-, vocaljazz- en close harmony-repertoire is hij na het volgen van zang- en pianolessen terecht gekomen bij Vocalgroup Close Up uit Alkmaar, waar hij 10 jaar met heel veel plezier en succes (winnen van o.a. Nederlands Popkorenfestival, Nederlands Korenfestival, BALK-festival) heeft gezongen.

Aan het eind van de “Close Up-tijd” ontdekte hij de charme van de klassieke muziek en is bij het Hollands Vocaal Ensemble, ook in Alkmaar, terecht gekomen. Na 7 jaar bij deze groep gezongen te hebben vond hij het tijd om zelf iets te gaan starten en dat is dubbelkwartet Fonte di Musica geworden: ‘Een groepje hele fijne en gezellige mensen die ook nog fantastisch goed kunnen zingen.’

Verder zingt hij nog in het kwartet "Zo Leuk" en participeert regelmatig in kortlopende projecten zoals de Matthäus Passion in Edam, Dieci Cantanti o.l.v. Jan van Zelm en Plenum o.l.v. Peter de Groot (freelancer bij het Nederlands Kamerkoor, leider van het toenmalige Egidiuskwartet en sinds 2016 zanger en koormeester bij het Amsterdam Baroque Choir o.l.v. Ton Koopman).